اِپیکور داینینگ

۱۹ مرداد ۱۴۰۱
/
5 دقیقه مطالعه

اِپیکور داینینگ؛

رستوران‌هایی در کلاس جهانی

 

این یادداشت کوتاه تلاش می‌کند تا حدی به مقوله‌ی مهم و مغفول‌مانده‌ای در صنعت رستوران‌ها بپردازد که کمتر بدان پرداخت شده و شاید کمتر درباره‌ی آن شنیده باشید؛ موضوعی به نامِ «اپیکور داینینگ».

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید؛ اپیکور داینینگ (Epicure Dining) که امروزه در زمینه‌ی آشپزی و غذا در سطح و طبقه‌ی اجتماعی ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، برگرفته از نام یکی از فلاسفه‌ی یونان باستان است.

«اپیکور»، فیلسوف و حکیم یونانی (۳۴۱-۲۷۰ پیش از میلاد) و بنیان‌گذار مکتب اپیکوریسم بر این باور بوده که فلسفه، بایستی به مردم کمک کند تا به زندگی شاد و آرامی دست یابند. او معتقد بوده که مردم زمانی می‌توانند به درک و دریافت کاملی از فلسفه برسند که در زندگی‌شان بی‌نیاز و خودکفا باشند.

با چنین گزاره‌ای می‌توان دریافت که چرا آموزه‌های این فیلسوف همواره محبوب، پرطرفدار و در عین حال بحث‌برانگیز بوده است.

اپیکور به «لذت» اعتقاد داشت اما لذت در دیدگاه او آرامش و رهایی از درد بود نه لذت بردن از حواس! با این حال مخالفان اپیکور در زمانه‌ی خودش و بعدها، معنای آن را به ارضای مادی و نفسانی تقلیل دادند.

احتمالاً تفکرات هیچ فیلسوفی در تاریخ جهان به اندازه‌ی اپیکور مورد سوء‌تفاهم و سوءاستفاده قرار نگرفته است. افرادی که ناآگاهانه خود را پیروان او می‌دانستند، بارها نام اپیکور را با عملکردها و رویکردهایی اشتباه نمایش داده‌اند. فعالیت‌هایی به نام او انجام شد؛ حتی مؤسسه‌ها و طرح‌هایی با تأثیرپذیری از فلسفه‌‌اش به وجود آمد که هیچیک از آن‌ها ارتباط مستقیمی با دیدگاه‌ها و نظریه‌های اپیکور نداشتند. این سوءتعبیرها تا جایی پیش رفت که حتی در برخی موارد، اپیکور بودن را سبکی از زندگی می‌خوانند؛ Epicurean LifeStyle. کسانی که از این سبک زندگی تبعیت می‌کردند صرفاً به دنبال لذت بودند؛ لذت بردن از غذا، لذت بردن از آرامش و آسایش و نبز لذت بردن از تجملات.

هنگامی که واژه‌ی اپیکور در قرن شانزدهم میلادی وارد انگستان شد، در ترادف با اصطلاح مدرنِ «لذت‌گرا» قرار گرفت و بعدتر از این واژه به‌عنوان «پالایش ذائقه» استفاده می‌کردند.

امروزه اما این واژه معنا و مفهومی فراتر از گذشته یافته است؛ تعریفی قابل تأمل‌تر و کاربردی‌تر از لذت که در زمینه‌ی آشپزی و غذا جایگاه ویژه‌ای برای خود دست و پا کرده است.

اپیکور در زبان‌شناسی امروز دنیا به فردی اطلاق می‌شود که عاشق غذاست و خوراک و غذا را در بهترین کیفیت و سطح آن دوست می‌دارد و با تمام وجود از آن لذت می‌برد.

اما آنچه هدف غایی این یادداشت است، پرداختن به رستوران‌هایی‌ست که امکان‌های ویژه‌ای را برای این‌گونه افراد فراهم می‌کنند. چه‌طور می‌توان برای کسانی که تا این حد برای غذایی لذیذ با سطح و کلاس بالا مشتاق هستند و کیفیت غذای خوب را از غذای متوسط تشخیص می‌دهند، بستری تام و تمام مهیا کرد؟

فرآیند تهیه‌ی غذایی که برای اپیکورها خلق می‌شود معمولاً در رستوران‌های خاصی با شاخصه‌هایی ویژه اتفاق می‌افتد. رستوران‌هایی که از دیزاین فضا تا کیفیت و سرو غذا در جای‌جای آن‌ها مشهود است؛ این رستوران‌ها در جهان به «اپیکور داینینگ» مشهور هستند. خدمات این‌گونه رستوران‌ها بسیار ویژه است؛ زیرا که مخاطبان آن‌ها افراد خاصی هستند. در وهله‌ی نخست باید به این نکته اشاره کرد که گرد هم آوردن غذا و پکیجی از خدمات خاص با مشخصات اپیکور، کار بسیار هزینه‌بری است. بنابراین غذا خوردن در رستوران‌های اپیکور داینینگ هم اتفاق ارزان‌قیمتی نیست.

اگر قصد و نیت شما از غذا خوردن، رفع گرسنگی‌ست، یک مغازه‌ی ساندویچی با رعایت اصول اولیه‌ی بهداشتی و سطح متوسط هم پاسخ‌گوی نیاز شما هست؛ اگر برای خوردن غذایی با کیفیت مطلوب به دنبال رستوران می‌گردید، حتماً تعداد بسیار زیادی رستوران در شهرتان وجود دارد که نیاز شما را برآورده می‌کنند؛ اما اگر شما یک اپیکور هستید و علاقه‌ی زیاد و اشتیاق وافری برای میل کردن غذایی با کیفیت بسیار بالا در فضایی رؤیایی و بی‌تا هستید و یا سرویس‌دهی خاص برای شما حائز اهمیت است، این امکان وجود دارد که تعداد رستوران‌هایی با پتانسیل و ظرفیت ارائه‌ی چنین خدماتی به شما به تعداد انگشت‌های یک دست هم نرسد.

اتفاقی که در فرآیند اپیکور داینینگ برای‌تان می‌افتد را به‌طور تقریبی می‌توان این‌گونه توصیف کرد:

یک وعده شام خاص با طراحی سرآشپزهایی که در جهان بی‌نظیرند و بشقاب‌هایی که با رویکرد کالینری‌آرت (Culinary Art) طبخ و دیزاین شده‌اند و روی میز شما سرو می‌شوند؛ فضا و موسیقی هنرمندانه‌ای که در سطح و کلاس بسیار بالایی شما را غافلگیر می‌کند؛ چیدمان و شیوه‌ی سرو متفاوت و البته دلپذیر؛ رفتار مبادی آداب و توأم با احترام پرسنل و ...

این فرآیند یعنی؛ احترام به مخاطب و خلق تجربه‌اي به یاد ماندنی برای مشتری.

شاید حتی بتوان گفت که در دنیا هم نمونه‌های انگشت‌شمار و اندکی در این زمینه وجود دارد؛

یکی از این نمونه‌های نادر، هتل پنج‌ستاره و قصرگونه‌‌ی مشهور لِه‌بریستول (Le Bristol) در شهر پاریسِ فرانسه است؛ هتلی گران‌قیمت متعلق به خانواده‌ای آلمانی به نام Oetker که تاریخچه‌ی آن به سال ۱۷۵۸ میلادی برمی‌گردد اما در سال ۱۹۲۵ به‌طور رسمی بازگشایی شد.

این هتل به روشی لوکس و سلطنتی با مهمانان خود رفتار می‌کند و رستوران آن یکی از شاخص‌ترین رستوران‌های جهان است که در سال ۲۰۱۱ میلادی بازسازی گسترده‌ای را پشت سر گذاشت و دست آخر شاهکاری در حوزه‌ی خدمات‌دهی اپیکور داینینگ خلق شد؛ تا آنجا که مشتریان مشهور و ثروتمندی که از سراسر جهان به شهر پاریس می‌روند، بر سر رزرو میز در رستوران اپیکورِ هتل لِه‌بریستول با هم رقابت می‌کنند تا بهترین وعده‌ی غذایی زندگی‌شان در یک رستوران را تجربه کنند؛ لذتی فراموش‌نشدنی که در هیچ‌کجای جهان در دسترس نیست مگر در رستوران‌هایی سوپرلوکس با رویکرد اپیکور داینینگ.

و اکنون این امکان شگفت‌انگیز و مسحورکننده در قلب تپنده‌ی کسب‌وکارهای پایتخت؛ منطقه‌ی جردن مهیا شده است. جایی برای حضور و هم‌سایگی افراد الیت، اثرگذار و صاحبان کسب‌وکارهای مهم جامعه.

رستورانی امن و آرام برای آن دسته از افراد خاصی که در جست‌وجوی تجربه‌ای واقعی از کیفیت خوراک و دیدار در تراز و طبقه‌ی اجتماعی والا هستند. رستورانی برای اپیکورهایی که عاشق غذای باکیفیت در سطح و کلاس بسیار بالا هستند. لذت تجربه‌ای منحصربه‌فرد در چنین رستورانی آن‌قدر شگفت و اعجاب‌انگیز است که حتی گاهی ارزش سفر کردن به شهر میزبان را هم دارد...

-->