صبحانه‌ی انگلیسی نوول‌لانژ (English Breakfast)

۰۱ اسفند ۱۴۰۱
/
5 دقیقه مطالعه

تاریخچه‌ی صبحانه‌ی انگلیسی

صبحانه‌ی انگلیسی، سنتی کهن با قرن‌ها قدمت و اصالت در بریتانیاست؛ غذایی نمادین در هنرِ آشپزی و فرهنگ بریتانیا که با افتخار در طول سالیان، توانسته‌اند آن را حفظ کنند. این صبحانه یک وعد‌ه‌‌ی غذاییِ کامل و سرشار از پروتئین است که اغلب در بریتانیا و ایرلند سرو می‌شود.

 

ایده‌ی صبحانه‌ی انگلیسی به عنوان یک غذای ملی برای نخستین بار توسط مؤسُسه‌ای به نام «نجیب‌زادگان» که خود را حافظان سبک زندگی روستایی انگلیسی (آنگلوساکسون‌ها) می‌دانستند، مطرح شد.

 

داستان از خانه‌های اعیان روستایی انگلستان و سنت‌های مهمان‌نوازی دورهمی‌های آن‌ها آغاز می‌شود؛ اعیان یک طبقه‌ی اجتماعی متمایز بودند که خود را اصیل‌تر و ممتاز از دیگران می‌شمردند؛ صاحبان زمین و اصطلاحاً نجیب‌زادگانی با تبار طولانی که به‌طور معمول از اعضای ارشد روحانیت و یا وابستگان صاحب‌منصبان بودند.

 

نجیب‌زاده‌ها وظیفه‌ی خود می‌دانستند که آداب و رسوم، ارزش‌ها، فرهنگ و البته غذاهای سبک زندگی سنتی کشور آنگلوساکسون را زنده نگاه دارند. خانه‌های روستایی بزرگ انگلستان در تملک این افراد بود. این طبقه از جامعه، اساساً صبحانه‌ی قبل از شکار را به‌عنوان یک رویداد مهم اجتماعی تلقی می‌کردند و معمولاً صبحانه‌هایی مجلل و مقوی برای دوستان، اقوام،‌ مهمانان و همسایگان خود تدارک می‌دیدند. آن‌ها دوست داشتند قبل از یک سفر طولانی و پیش از اینکه برای شکار بیرون بروند، «صبحانه‌ی کامل انگلیسی» بخورند.

 

میز صبحانه هم فرصتی برای اعیان بود تا ثروت و دارایی‌های خود را در کیفیت گوشت، سبزیجات و مواد تولید شده در زمین‌هایشان به نمایش بگذارند؛ و هم اینکه فرصت مغتنمی بود برای نشان دادن مهارت‌های آشپزهایشان.

 

این نوع از صبحانه‌ی انگلیسی در دوران «ویکتوریایی» تکامل یافت. قرن نوزدهم میلادی دوران تغییرات بزرگ در سراسر بریتانیا بود. به سلطنت رسیدن ملکه ویکتوریا در زمانی رخ داد که قدرت نجیب‌زادگان رو به افول بود و کم‌کم جای خود را به تجار و صنعت‌گران مرفه می‌دادند که بسیاری از آن‌ها نیروی محرکه‌ی انقلاب صنعتی بودند. آن‌ها نیز برای بهبود کیفیت زندگی خود، از سبک زندگی نجیب‌زاده‌ها الهام می‌گرفتند که صبحانه‌ی انگلیسی هم یکی از همین الگوها بود.

 

البته آنچه که امروزه به‌عنوان صبحانه‌ی انگلیسی در کشورهای مختلف جهان سِرو می‌شود، نسخه‌ای استاندارد شده از دوران «ادواردین» است. در قرن بیستم ادوارد هفتم به‌جای ملکه ویکتوریا بر تاج‌‌و‌تخت نشست. برای یک دهه، دوران ادواردین تا حدودی یک عصر طلایی برای امپراتوری بریتانیا محسوب می‌شد. مشخصه‌ی آن، تابستان‌های طولانی و ضیافت‌های مجلل در باغ بود که معمولاً هم مهمانان هتل‌ها، رستوران‌ها، مسافران قطار و تاجران به‌راحتی و در هر گوشه‌ای از کشور به این غذای سرخ‌شده‌ی جذاب دسترسی داشتند.

 

بعدها، مواد لازم برای آماده‌سازی این صبحانه‌ی خوشمزه را آسان‌تر کردند و به همین دلیل به‌عنوان غذایی محبوب به‌سرعت در سطح جهان گسترش یافت و رواج پیدا کرد.

 

غذایی شامل بیکن، تخم‌مرغ، سوسیس، پودینگ سیاه، لوبیای پخته، گوجه‌فرنگی کبابی، نان سرخ‌شده یا نان تست که با مربا یا مارمالاد، چای یا قهوه و آب پرتقال طبیعی سرو می‌شد.

 

در آن زمان صبحانه‌ی انگلیسی تنها یک وعده‌ی غذایی برای ثروتمندان نبود بلکه طبقات متوسط جامعه نیز از این غذا استقبال کردند و صبحانه‌ی انگلیسی به یک وعده‌ي غذایی مهم خانوادگی تبدیل شده بود.

 

حالا دیگر مردم معتقد بودند که پیش از شروع روز، خوردن یک صبحانه‌ی کامل، انرژی و نیروی کار لازم برای تحرک فزاینده‌ در طول روزشان را فراهم می‌کند.

 

صبحانه‌ی انگلیسی در کشورهای مختلف نام‌های متفاوتی را یدک می‌کشد؛ در بیشتر مناطق بریتانیا و ایرلند به‌صورت محاوره‌ای با عنوان «fry-up» شناخته می‌شود زیرا تمام مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن سرخ‌شده است.

 

از دیگر نام‌های آن در منوی کافه‌ها و رستوران‌ها می‌توان به «صبحانه‌ی کامل انگلیسی»، «صبحانه‌ی کامل ایرلندی»، «صبحانه‌ی کامل اسکاتلندی» و نیز «Full Welsh» و «Ulster fry» اشاره کرد.

 

نظریه‌ی دیگری نیز درباره‌ی منشأ پیدایش و شکل‌گیری این صبحانه وجود دارد که معتقد است؛ ژنرال ارتش بریتانیا «برنارد مونتگومری»، ملقب به «مونتی»، هر روزِ خود را با یک صبحانه‌ی ‌«کامل انگلیسی» شروع می‌کرده است. از این رو به این صبحانه «Full Monty» نیز گفته می‌شود.

 

نام این صبحانه همچنین در سال ۱۸۶۱ میلادی در کتاب «مدیریت خانه‌داری» اثر «ایزابلا بیتون» ذکر شده است.

 

این غذا در بریتانیای کبیر و ایرلند به‌قدری محبوب است که در بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها آن را در هر زمانی از روز به‌عنوان «صبحانه در تمام اوقات روز - all-day breakfast» ارائه می‌دهند.

 

 

 

نحوه‌ی آماده‌سازی صبحانه‌ی انگلیسی نوول‌لانژ

مواد تشکیل‌دهنده‌ی یک صبحانه‌ی کامل انگلیسی به منطقه و طعم درخواستی آن بستگی دارد. برخی از مواد اولیه در تهیه‌ی این صبحانه، اختیاری‌ست و بسته به ذائقه‌‌ی هر فرد، کم و یا اضافه می‌شود.

 

 

 

مواد لازم برای تهیه‌ی صبحانه‌ی انگلیسی نوول لانژ

یک پیمانه لوبیا‌ی پخته‌شده (خوراک لوبیا)

سوسیس صبحانه

چهار برش بیکن

دو تا چهار برش پودینگ سیاه (در صورت تمایل)

یک پیمانه قارچ صدفی ورقه‌شده

دو عدد گوجه‌فرنگی کوچک نصف‌شده (می‌توان از گوجه‌فرنگی خشک‌شده هم استفاده کرد)

چهار برش نان

چهار عدد تخم‌مرغ

سیب‌زمینی یک عدد متوسط (ورقه‌ورقه شده همانند چیپس)

روغن یا کره به مقدار لازم

نمک و فلفل

 

 

فر را در دمای ۹۵ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم نگه دارید و یک ظرف بزرگ را در داخل فر بگذارید تا گرم بماند.

یک پیمانه لوبیا (خوراک لوبیا) را در قابلمه‌ای کوچک روی حرارت ملایم گرم کنید و هر از گاهی آن را هم بزنید.

یک تابه‌ی بزرگ را روی حرارت متوسط گرم کنید؛ بیکن و سوسیس را اضافه کنید. روی حرارت بگذارید تا بیکن‌ها پخته و سوسیس‌ها به‌طور یکنواخت قهوه‌ای‌رنگ شوند. برای گرم نگه‌داشتن، آن‌ها را به ظرف داخل فر منتقل کنید.

قارچ‌های صدفی ورقه‌ورقه‌شده را در صورت تمایل در چربی مانده از بیکن‌‌ها تفت دهید. روی حرارت متوسط بگذارید تا قهوه‌ای‌رنگ شوند و سپس آن‌ها را به ظرف داخل فر منتقل کنید تا گرم بمانند.

اگر به پودینگ سیاه علاقه دارید، آن را به تابه اضافه کنید و هر سمت آن را به مدت دو دقیقه تفت دهید و سپس به ظرف داخل فر منتقل کنید تا گرم بماند.

گوجه‌فرنگی‌ها را با نمک، مزه‌دار کنید و در تابه تفت دهید.

در تابه‌ای تمیز کمی روغن یا کره را روی حرارت متوسط گرم کنید و نان را تفت دهید تا طلایی شود (در صورت نیاز روغن یا کره‌ی بیشتری اضافه کنید). تخم‌مرغ‌ها را به همین روغن اضافه کنید و با قاشق، روغنِ داغ را روی زرده‌ها اضافه کنید تا پخته شوند. در نهایت تمام اجزای صبحانه را در یک بشقاب سرو و با نان تُست‌شده میل کنید.

 

 

 

 

نحوه‌ی سِرو صبحانه‌ی انگلیسی نوول‌لانژ؛

نوول‌لانژ، صبحانه‌ی انگلیسی را اغلب با چاشنی‌هایی مانند سُس قهوه‌ای یا سُس مخصوص نوول‌لانژ سرو می‌کنند.

 

چیدمان بشقاب صبحانه‌ی انگلیسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. معمولاً تخم‌مرغ‌ها می‌توانند روی مواد دیگر قرار بگیرند، اما مابقی مواد نباید روی هم باشند. همه‌چیز تا حد امکان باید در یک بشقاب باشد و اگر بشقاب شما به‌اندازه‌ی کافی بزرگ نیست، حتماً یک بشقاب بزرگ‌تر تهیه کنید.

 

به‌عنوان نمونه می‌توانید به روش زیر چیدمان بشقاب خود را انجام دهید.

 

لوبیاها را در وسط بشقاب بریزید

سپس بیکن را در جهت ساعت یک تا دو اضافه کنید

سوسیس‌ها را در ساعت سه و سپس تخم‌مرغ‌ها را در ساعت شش اضافه کنید.

اگر پودینگ سیاه دارید، آن را در جهت ساعت هشت قرار دهید

سپس بقیه‌ی بشقاب را با گوجه‌فرنگی‌های سرخ‌شده در جهت ساعت 11 و قارچ سرخ‌شده را در جهت ساعت 12 پُر کنید.

صبحانه‌ی انگلیسی شما آماده‌ی میل کردن است.

 

در دنیای امروز، یک صبحانه‌ی کامل پخته‌شده (یا کبابی) سالم‌ترین راه برای شروع یک روز است و قرن‌هاست که مردم در هر جایگاه و طبقه‌ی اجتماعی از این غذای مقوی و شگفت‌انگیز لذت می‌برند.

-->