طرز تهیه تیرامیسو

۰۴ مرداد ۱۴۰۲
/
5 دقیقه مطالعه

یکی از لذیذترین و شناخته‌شده‌ترین دسرهای ایتالیایی، تیرامیسو است. تیرامیسو یکی از محبوب‌ترین دسرهای موجود در منوی رستوران‌ها در سراسر جهان استو به‌عنوان یک دسر لذیذ بین‌المللی شناخته می‌شود. روش‌های مختلفی برای تهیه تیرامیسو وجود دارد، بنابراین هر کشوری روش مخصوص به خود را برای تهیه این دسر دارد. این دسر در کشور ما با موادی درست می‌شود که با ذائقه ما ایرانی‌ها سازگار باشد. برای آموزش طرز تهیه تیرامیسو در ادامه با ما همراه باشید.
مواد لازم برای تهیه تیرامیسو ساده با استفاده از خامه
تیرامیسو یک شیرینی ایتالیایی محبوب است که از لایه‌های بیسکویت و خامه تشکیل می‌شود. برای تهیه این دسر خوشمزه و لذیذ به مواد زیر نیاز دارید:

  • خامه غلیظ ۵۰۰ میلی‌لیتر
  • پنیر ماسکارپونه ۲۵۰ گرم
  • شکر ۵ قاشق غذاخوری
  • قهوه اسپرسو یا قهوه فوری ۳۰۰ میلی‌لیتر
  • بیسکویت لیدی فینگر ۱۷۵ گرم
  • شکلات تلخ ۱۰۰ گرم
  • پودر کاکائو ۲ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه تیرامیسو ساده با استفاده از خامه

 ​​​​​​​
مرحله اول
در مرحله اول خامه غلیظ، پنیر ماسکارپونه و شکر را باید در ظرف بزرگی با هم مخلوط کرده و هم بزنید تا خامه و پنیر به خوبی ترکیب شوند و حالت خامه غلیظی به خود بگیرند.
اگر خامه تهیه نکرده‌اید، جای نگرانی نیست. شما می‌توانید خامه را خودتان در منزل درست کنید. درست‌کردن خامه، کار دشواری نیست؛ اما نیاز به زمان زیادی دارد. شما می‌توانید با استفاده از کره و شیر پرچرب، خامه تهیه کنید. بنابراین اگر زمان کافی دارید و عجله ندارید، می‌توانید خودتان خامه را درست کنید؛ در غیر این صورت، باید خامه آماده خریداری کنید. 
مرحله دوم
در مرحله دوم طرز تهیه تیرامیسو ساده با استفاده از خامه، قهوه دم کرده را در ظرف کم عمقی بریزید. بیسکوییت‌های لیدی فینگر را به صورت تک به تک، در قهوه فرو کنید و بچرخانید تا خیس بخورد و قهوه به خورد بیسکوییت‌ها برود. سپس یک ظرف برای سرو تیرامیسو بردارید و بیسکوییت‌ها را در ظرف بچینید تا کف ظرف پر از بیسکوییت شود. 
در صورت در دسترس نبودن بیسکویت لیدی فینگر، می‌توانید از بیسکویت پتی بور استفاده کنید. طرز تهیه تیرامیسو با بیسکویت پیت بور مشابه بیسکوییت لیدی فینگر است و تنها طعم آن‌ها متفاوت می‌باشد. این بیسکویت از جمله گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و در دسترس است که می‌توانید از آن برای تهیه تیرامیسو یا انواع دیگر دسرها استفاده کنید.
مرحله سوم
در مرحله سوم طرز تهیه تیرامیسو ساده با استفاده از خامه، باید مخلوط خامه و پنیر را که قبلاً درست کردید، اضافه کنید. مقدار مناسبی از این مخلوط را روی لایه بیسکویت ته ظرف، قرار دهید و آن را صاف کنید. شکلات تلخ را با استفاده از رنده درشت روی لایه خامه رنده کنید. به همین ترتیب ادامه دهید تا تمام مواد مصرف شوند.
مرحله آخر
وقتی کارتان تمام شد، روی ظرف را بپوشانید و حدود ۶ ساعت یا یک شب در یخچال قرار دهید تا آماده‌سازی دسر تمام شود. هنگام سرو می‌توانید روی آن را با شکلات رنده‌شده، پودر قهوه یا پودر کاکائو پر کنید.

 

 

نکات کلیدی در مورد طرز تهیه تیرامیسو ساده با خامه

•    نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که در دستور پخت سنتی تیرامیسو به جای خامه، از تخم مرغ استفاده می‌شود. تخم مرغ در این دستورالعمل، به‌طور کامل پخته نمی‌شود و تنها می‌توان آن را به میزان دلخواه روی حرارت غیرمستقیم گرم کرد: بنابراین استفاده از این روش علاوه بر صرف زمان بیشتر، ممکن است برای همه خوشایند نباشد. توصیه می‌شود از سرو تخم مرغ پخته‌نشده در تیرامیسو برای کودکان، بانوان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص خودداری کنید.
•    بیسکویت لیدی فینگر به صورت بسته‌بندی در فروشگاه‌های بزرگ موجود است، اگر خودتان نتوانستید این بیسکوییت را در منزل درست کنید، می‌توانید آن را از فروشگاه‌های نزدیک محل زندگی خود خریداری کنید.
•    از پنیر ماسکارپونه برای تهیه انواع دسر و تزئین کیک استفاده می‌شود. شاید با شنیدن اسم پنیر، فکر کنید که پنیر ماسکارپونه باید شور باشد؛ اما باید بگوییم که این پنیر طعم و بافتی شبیه خامه دارد و طعم شوری ندارد.
•    پنیر ماسکارپونه معمولاً قیمت بالایی دارد؛ اما می‌توانید به جای آن از پنیرهای خامه‌ای استفاده کنید. فقط حواستان باشد پنیر خامه‌ای مورد استفاده، مزه بیش از حد شوری نداشته باشد.
•    برای سهولت در خوردن دسر، ظرف تیرامیسو نباید خیلی عمیق باشد.
•    کیک اسفنجی یا بیسکوییت پتی بور را می‌توانید به‌عنوان جایگزین بیسکوییت لیدی فینگر استفاده کنید. بیسکوییت پتی بور گزینه بسیار عالی برای تهیه تیرامیسو است. همچنین مراحل طرز تهیه تیرامیسو با بیسکوییت پتی بور کاملاً شبیه به بیسکوییت لیدی فینگر است. با این حال، حواستان باشد که بیسکوییت پتی بور کمی شکننده است و نباید آن را داخل قهوه یا اسپرسو بزنید. در عوض می‌توانید بیسکوییت‌ها را در ظرف بچینید و روی آن قهوه بریزید. بقیه مراحل تهیه تیرامیسو، مشابه بیسکوییت لیدی فینگر است. 
•    می‌توانید یک تیرامیسو ساده بدون خامه هم درست کنید؛ اما اگه شکلات دوست دارید، بهتر است با بادام پرک و شکلات رنده‌شده، دسر خود را تزئین کنید.
•    به‌طور معمول، بیسکوییت لیدی فینگر که خودتان در منزل درست می‌کنید، بسیار نرم و ظریف هستند. بنابراین، هنگام خیساندن آن در قهوه یا اسپرسو احتیاط کنید.
•    محتوای کلسیم و پروتئین تیرامیسو، آن را به انتخابی عالی برای کودکان تبدیل کرده است. این دسر خوشمزه با وجود اینکه حاوی کربوهیدرات است، احساس سیری را در شما ایجاد می‌کند. به همین دلیل، بهترین زمان برای خوردن آن به‌عنوان میان وعده در وسط روز است.

طرز تهیه تیرامیسو با ژله


اگر طعم و بافت ژله را دوست دارید، می‌توانید تیرامیسوی لذیذ خود را ژله درست کنید. اگرچه این کار، تیرامیسو شما را از شکل سنتی آن خارج می‌کند؛ اما اگر می‌خواهید میز دسر جذاب‌تری داشته باشید، ممکن است گزینه خوبی باشد. برای تهیه تیرامیسو با ژله، ابتدا باید تیرامیسوی ساده را طبق دستور درست کنید و بگذارید در یخچال خنک شود. البته قالب یا ظرف تیرامیسو نباید تا لبه پر شود. در عوض، بهتر است مقداری از ظرف خالی بماند. علاوه بر این، اضافه کردن پودر کاکائو یا شکلات به لایه رویی تیرامیسو اختیاری است.
یک ژله را با طعمی که می‌خواهید، انتخاب کنید، سپس با نصف لیوان آب گرم ترکیب کنید و هم بزنید تا تمام دانه‌های ژله در آب حل شود. سپس نصف لیوان آب سرد را به ژله بیفزایید و مخلوط را به خوبی هم بزنید. برای مدتی، ژله را در یخچال بگذارید تا کاملاً خنک شود. سپس دسر تیرامیسو و ظرف ژله را از یخچال خارج کنید. ژله را با دقت روی دسر تیرامیسو قرار دهید.
با توجه به طعم ژله انتخابی می‌توانید میوه‌های خرد شده را به دلخواه اضافه کنید. ظرف دسر را برای بار دوم به مدت ۴ تا ۶ ساعت یا تا زمانی که ژله کاملاً سفت شود، در یخچال قرار دهید. هنگام سرو از مقداری میوه خرد شده به‌عنوان تزئین استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید یکی از لایه‌های تیرامیسو را با میوه‌ای که با طعم ژله انتخابی مطابقت دارد، پر کنید. برای این کار، قبل از اضافه کردن لایه بعدی، میوه‌های خرد شده مانند توت فرنگی را روی لایه خامه‌ای تیرامیسو بریزید.

طرز تهیه تیرامیسو ساده شکلاتی

 

مواد لازم برای تهیه تیرامیسو ساده شکلاتی به شرح زیر است:

  • شکر: ۱۰۰ گرم
  • خامه: ۲۰۰ گرم
  • زرده تخم‌مرغ: ‌۳ عدد
  • قهوه اسپرسو: ۱ فنجان
  • پنیر ماسکارپونه: ۱۵۰ گرم
  • بیسکوییت لیدی فینگر: ۱ عدد
  • پودر کاکائو: ۲/۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه تیرامیسو ساده شکلاتی به صورت زیر است:
مرحله اول

در طرز تهیه تیرامیسو با شکلاتی و پنیر ماسکارپونه، ابتدا قهوه اسپرسو را آماده کنید و بگذارید کاملاً خنک شود. یک قابلمه بردارید و نصف آن را از آب پر کنید. قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و بجوشانید.
مرحله دوم
شکر و زرده تخم مرغ باید در یک کاسه با هم ترکیب شوند. کاسه را در داخل قابلمه آب جوش (که قبلاً روی شعله قرار دادید) قرار دهید. بگذارید کاسه به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله بماند و در این مدت، شکر و زرده تخم مرغ را به خوبی هم بزنید.
مرحله سوم
شعله را خاموش کنید. حال کاسه را از داخل آب جوش خارج کنید. مواد داخل کاسه را هم بزنید. سپس پنیر ماسکارپونه را داخل مواد بریزید. مجدد مواد درون کاسه را هم بزنید تا مخلوط شود.
مرحله چهارم
خامه را در ظرف دیگری بریزید. به خوبی خامه را هم بزنید تا فرم بگیرد. حال خامه را داخل مواد دیگری که حاضر کردید، بریزید. در این مرحله از طرز تهیه تیرامیسو، قهوه اسپرسوی خنک‌شده را داخل کاسه بریزید. 
بیسکوییت‌های لیدی فینگر را داخل قهوه فرو ببرید و به محض آغشته‌شدن آن‌ها به قهوه، بیسکوییت‌ها را از قهوه خارج کنید. 
مرحله پنجم
بیسکویت ها را در کف ظرف مورد نظر خود قرار دهید. مقداری از مخلوط را روی بیسکوییت‌ها بریزید و صاف کنید. لایه بعدی بیسکویت را دوباره بچینید و یک لایه دیگر از مخلوط را روی آن پخش کنید. حال ظرف را به مدت ۴ ساعت یا یک شب داخل یخچال قرار دهید تا تیرامیسو آماده شود. 
مرحله آخر
مرحله آخر برای تهیه تیرامیسو این است که ظرف را از یخچال خارج کرده و روی آن را پودر کاکائو ریخته و سرو کنید. اگر می‌خواهید برای صبحانه یک تیرامیسوی ساده بدون خامه تهیه کنید، همین مراحل را باید پشت سر بگذارید و تنها خامه را از دستور پخت تیرامیسو حذف کنید.


خرید تیرامیسو از رستوران‌

 

تهیه تیرامیسو در منزل، کمی زمان‌بر است و اگر زمان کافی برای انجام این کار ندارید، می‌توانید تیرامیسوی رستورانی لذیذ و حرفه‌ای را خریداری کرده و از میل‌کردن آن لذت ببرید. شما می‌توانید تیرامیسوی مورد علاقه خود را از رستوران نوول لانژ با طعمی منحصربه‌فرد خریداری کنید. این رستوران که در جردن تهران قرار دارد، فضایی آرامش‌بخش دارد که تجربه‌ای دلچسب و متمایز را برای شما ایجاد می‌کند. رستوران نوول لانژ از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه استفاده می‌کند تا خوشمزه‌ترین و لذیذترین تیرامیسو را برای شما تهیه کند. 
سخن پایانی
حال که با طرز تهیه تیرامیسو ساده، تیرامیسو ژله‌ای و تیرامیسو شکلاتی آشنا شدید، می‌توانید خودتان در منزل، خوشمزه‌ترین تیرامیسوی دنیا را تهیه کنید. همچنین اگر زمان کافی برای تهیه تیرامیسو ندارید، می‌توانید با مراجعه به رستوران نوول لانژ، طعم بی‌نظیر تیرامیسو را تجربه کنید. انتخاب طرز تهیه تیرامیسو به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید دسر مورد علاقه خود را در منزل خود تهیه کرده و میل کنید. همچنین اگر خامه دوست ندارید، می‌توانید خامه را از دستور پخت تیرامیسو حذف کنید. ناگفته نماند که به جای بیسکوییت‌های لیدی فینگر می‌توانید از بیسکوییت پتی بور هم استفاده کنید. 
 

-->